NAPÁJECÍ   ZDROJE , REDUKCE  A  ROZVADĚČE

 

   Nejčastěji používáme napájecí zdroje bezúdržbové , gelové akumulátory,

   které většina z Vás velmi dobře zná.Mají nesporně velkou přednost  také

   v tom , že jsou velmi vhodné pro skladování bez jakéhokoliv rizika ,že se

   vyleje elektrolyt  apod. Protože jsou olověnné , tak jsou velmi těžké. Dále

   je důležité aby napětí u vybitého akumulátoru nekleslo pod 11 V. Každý vý-

   robce uvádí  své hodnoty  ale v praxi  mám vyzkoušeno , že skutečně tyto

   akumulátory  nesnáší  značné vybití  pod stanovenou  minimální  hodnotu

   napětí a také dlouhé skladování bez nabití na patřičnou hodnotu.Pokud to

   nedodržíme hrozí trvalé poškození akumulátoru a už jej nikdy nenabijeme

   na požadovanou hodnotu napětí. O tom však je dosti psáno i na internetu

   a každý výrobce bezúdržbových gelových akumulátorů uvádí své specifické

   návody pro použití a údržbu. Jeden  z prvních gelových akumulátorů , který 

   se mi osvědčil na portejblu byl  gelový akumulátor na 12V , kapacita 6,5 Ah

   typ  LONG , výrobce TAIWAN nebo u některých jiných výrobců je běžná ka -

   pacita 7 Ah. Později se začaly objevovat další a to např.gelové akumuláto -

   ry  YUASA , BB BATTERY , BENCELL  a  další ...

 

   POZNÁMKA : Poněvadž  v poslední  době jsem obdržel několik dotazů , kde

   je možné zakoupit náhradní Akumulátor za typ BENCELL , který se používá

   i v akumulátorových svítilnách na 6 V. Je to akumulátor  EMOS , který plně

   nahradí původní AKU ve svítilně. Rovněž má 6 V / 4,2 Ah. Tento náhradní

   akumulátor můžete objednat  na stránkách : AKUMULATOR  EMOS 

 

   Z velkých akumulátorů  používáme hlavně akumulátor  12 V  VARTA , který

   má  kapacitu  90 Ah. Pro dobíjení akumulátorů v terénu používáme  běžné

   nabíječe a  nabíječky , které jsou napájeny  napětím 230 V ~ z  elektrocen-

   trály  2,5 kW. 

   Pokud vyjíždíme do nepřístupného terénu , kde se nedá zajet automobilem,

   skalnaté kopce a útvary , používám solární nabíječky a QRP zařízení .V tom

   případě jsou nejlepší nabíjecí články AAA nebo AA typu  GP nebo v poslední

   době  jsou v prodeji např.v prodejně  GM ELECTRONIC  články  B-ENELOOP,

   které téměř netrpí samovolným vybíjením při delším skladování.

 

  

                  Gelové   olověnné   akumulátory   6 V  a  12  V

    Velký výběr gelových olověnných akumulátorů za výhodnou cenu najdete na

    stránkách fy   GM ELECTRONIC

   

                      Nabíječka  gelových akumulátorů    6 V a 12 V  

           Pro akumulátory např. 12 V lze použít nabíječ  12 V  / 500 mA

 

REDUKCE  A   ROZVADĚČE  mají výhodu v tom , že je okamžitá možnost různě

kombinovat zapojení jednotlivých spotřebičů v terénu  jako  jsou radiostanice

příslušenství k radiostanicím ,osvětlení a další pomocné přípravky. Poněvadž

se používají převážně 2 typy napájecích konektorů pro 12 V  je důležité podle

zásuvek urychleně volit možný způsob připojení. Jsou to zásuvky  PAL ,  které

osobně  uznávám , poněvadž  mají  velmi  dobrý  i  středový  kontakt , což  je

hlavně důležité u spotřebičů , kde je vyšší odběr proudu ,tedy více jak 4 A atd. 

Konektory  EURO , které  mají  středový  odpružený  kolík a ke kontaktu dochá-

zí pouze při čelním kontaktu zásuvky a zástrčky. To je  bohužel  nedostatečné,

hlavně při jízdě , kdy různým chvěním vozidla dochází k samovolnému uvolnění

středového kontaktu , tím  dochází  k  nedokonalému spoji a při větším proudo-

vém  odběru dochází k přechodovému odporu. V tom místě se začne  konektor

zahřívat a má to za následek roztavení a deformaci plastického obalu konektoru.

To se v praxi velmi časo stává zejména při zapojení chladícího boxu v automo-

bilu. Proto uznávám především konektory  PAL , které jsou vhodné daleko více

pro větší proudové odběry.

Pro napájení  LED  lampiček , používám miniaturní konektory se středovou du-

tinkou. K tomu slouží malá skříňka , kde je těchto  zásuvek více pro  připojení

většího množství spotřebičů. 

                      Malá  rozvodna  a   redukce   PAL - EURO 

 

Dále  je  velmi  vhodnou  pomůckou  rozvodna  12 V  , která je univerzální  tím ,

že má mnoho vývodů jako zdířky pro banánky.Do těchto potom můžeme snadno

zapojit  různé  redukce  po  domácku vyrobené což  je v  terénu velmi  pohodlné

a rychlé. Rozvodna má  také  voltmetr  z diod  LED , takže máme stále  kontrolu

nad stavem akumulátoru. Červená Led  indikuje vybitý akumulátor , tedy  je již

nepoužitelný , žlutá LED upozorňuje na to , že napětí je 10,8 V až 12 V a to už je

částečně  vybitý a  zelená  LED indikuje , že  při  zátěži je napětí nad 12 V , tedy

stav akumulátoru je v pořádku.

Schema voltmetru s použitím 3 kusů LED diod je velmi jednoduché. Jsou požité

2 ks  IO  typ  7400 , které jsou již  zastaralé  ale běžně se vyskytují  v domácích

zásobách v šuplíku. Pokud  vše  postavíme  správně  dle schématu , tak voltmetr

funguje na první zapojení.Já tento voltmetr používám již několik let také v auto-

mobilu  k indikaci  stavu akumulátoru  a mohu jej doporučit. Máte stále kontrolu

nad stavem akumulátoru.

Schema voltmetru pro indikaci stavu AKU

Rozmístění součástek na plošném spoji a jejich popis

 

Pozn. Na destičce plošného spoje jsem měl chybu v napájení Integrovaných 

         obvodů MH 7400. Upozornil mne na to Jirka OK1JJ , takže mu touto

         cestou děkuji a případným zájemcům o toto zapojení se omlouvám.

 

Samozřejmě někdo si řekne ,že se s tím dělat nebude.Ano dnes takový indikátor

koupíte kdekoliv na čerpacích stanicích PHM ,kde je výběr v autodopľňcích a pří-

slušenství. Ale ten  kdo má třeba chuť si něco postavit a zbavit  se několika pře-

bytečných součástek v šuplíku ,tak pro toho zde mám  plošný  spoj  ve  skutečné

velikosti .Stačí si stáhnout soubor pdf .   Plosny spoj ind skut vel.pdf (430 kB)

 

NASTAVENÍ  POSTUP

Trimry P1 a P2 nastavíme úrovně napětí tak,že u žluté LED bude 10,5 až 11,8 V

a u červené bude nastavené trimrem tak,aby bylo 10,5 V ,tzn. akumulátor  bude

vybitý.Zelená LED bude ukazovat vyšší úroveň jak 12 V,tzn.akumulátor je nabitý.

 Pokud vše  postavíme dle schematu mělo by to fungovat  na  první  zapojení.

Vyhledávání

 

Rozváděcí skříňka 12 V , vhodná pro

použití v  terénu  v  kombinací s re-

dukčními   napájecími     konektory.

Na čelním panelu je indikace  stavu

akumulátoru za pomocí 3 kusů  LED

diod.Červená signalizuje vybitý aku-

mulátor. Žlutá LED  upozorňuje  na

téměř  vybitý  akumulátor a  zelená

LED , že je akumulátor nabitý ,tedy

je v pořádku.

 

       Pohled na přední panel

 

       Zádní panel  rozvaděče

 

 

    REPASE  BATERIÍ 

    A  AKUMULÁTORŮ 

 

 

Ověřeno , skutečně to dělají dobře !!

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode